סיפור: דורבן בכף הרגל 

תומר, בן 18, עומד להתגייס לצה”ל, ומעוניין לשרת ביחידה מובחרת. אבי החל להתאמן לקראת הגיבוש ליחידה. הוא רץ כל יום, ואף נעזר במאמן כושר, שבנה לו תוכנית אימון גופני. מרחקי הריצה הלכו והתארכו, והוא כבר רץ 8 ק”מ ביום. עד ש… הכאב שהופיע בכפות הרגליים עצר אותו, והוא הפסיק לרוץ. למעשה אפילו עמידה ממושכת מכאיבה לו. 

תומר המתוסכל ואביו הגיעו אלי כדי לחפש פתרון. אולי הפניה לאורתופד? אולי צילום או CT?

הצעתי שנתחיל קודם בבדיקה גופנית. תומר חלץ את נעליו, והתחלנו בבדיקה הגופנית. לא ראיתי כל פצעים, פטרת, או בעיה בולטת אחרת בכפות הרגליים. תומר הצביע על האזורים הכאובים בעקבים, ובמישוש שלהם אכן ניכרה רגישות משמעותית. צילום, אולטרסאונד, CT – ממש אין צורך. בשלב זה האבחנה כבר הייתה ברורה – “דורבן”. 

תומר ואביו שמעו על “דורבן” מהשכן. גם הוא סובל מדורבן כבר שנים, מתקשה לצעוד הרבה, נמנע מטיולים רגליים בשבתות, טיולים אותם כל כך אהב. נראה היה שפניו של תומר נפלו, נראה היה שהגיבוש הפך פתאום לחלום שלא יתממש. 


מהם “כאבי דורבן”, ומה מקור השם המוזר הזה? 

ובכן, בצילום רנטגן של כפות הרגליים, ניתן לראות לפעמים מעין חוד גרמי שבולט מעצם העקב, שקיבל את השם “דורבן”, על שום צורתו. בד”כ אין סיבה לצלם סתם כך כפות רגליים של אנשים ללא תלונות על כאב, ולכן צילומי רנטגן נעשים בד”כ כשמגיע מטופל עם תלונה על כאב. וכשיש כאב, ובצילום רואים את החוד הזה, מה יותר קל ונוח מאשר להסיק שה”דורבן” הפיסי, אותו חוד בולט מהעקב, הוא סיבת הכאב. 

מחקרים הראו שהחוד הבולט הזה נמצא אצל רבים מאיתנו, ואין לו כל קשר לכאבים בכפות הרגליים. אצל אנשים רבים ניתן לראות “דורבן” בצילום רנטגן, והם אינם סובלים כאבים בכפות הרגליים כלל. אצל רבים אחרים, שסובלים מאותם הכאבים שתומר מתאר, אין שום חוד בצילום רנטגן. ה”דורבן”, אם כן, הוא ממצא בצילומי הרנטגן, ואין לו כל קשר לכאבים בכפות הרגליים. לכן צילום רנטגן כלל לא יעזור לנו במקרה של תומר. 

אז ממה נובע הכאב? אה, זה סיפור אחר לגמרי. 

“דורבן” הוא כאב בכפות הרגליים, שנובע ממתח של רצועת רקמה רכה שבתחתית כף הרגל, רקמה שקרויה בלשון המקצועית פאסיה (fascia). המתח בפאסיה של כף הרגל נובע ממתח בשרירי השוק, אותם השרירים שפועלים באינטנסיביות בעת עמידה, הליכה וריצה. בדרך כלל, לאחר אימונים גופניים, השרירים הללו מגיעים להרפיה מעצמם, או בזכות תרגילי שחרור שהמתאמנים מבצעים. אולם לפעמים קורה שהשריר “נתקע” במצב מתוח, אינו משתחרר, ומעביר את המתח שבו לרצועה שבתחתית כף הרגל, וזו מתחילה לכאוב.

כאבי “דורבן” ממחישים יפה שני עקרונות חשובים ברפואת כאב שריר ושלד:

  1. ברוב המקרים, אין כל קשר בין הכאבים לבין ממצאים בצילומי רנטגן, CT ו-MRI. ולכן, ברוב המקרים, בדיקות ההדמיה הללו מיותרות לחלוטין. האבחנה מתבססת על הסיפור שהמטופל מספר, ועל הבדיקה הגופנית. ולאחריהם, אפשר לגשת ישר לטיפול.
  2. כאבים במקום אחד (במקרה זה – כף הרגל) נובעים מבעיה במקום מרוחק (שרירי השוק). ולכן גם הפתרון הנכון לכאבים יהיה טיפול בסיבה שגורמת להם – שחרור של המתח המופרז שהצטבר בשרירי השוק.


כעת אנו יכולים לחזור לתומר. עכשו, לאחר שהסברתי לתומר ולאביו מהו דורבן, וממה נובעים הכאבים, קל להם להבין את ההיגיון בטיפול שאני מציע לתומר: דיקור יבש של שרירי השוק, לשם שחרור המתח המופרז שהצטבר בהם. הטיפול מתחיל כבר באותו הביקור. הטיפול קצר, נמשך דקות אחדות, ובסיומו, מייד כשהוא יורד ממיטת הטיפולים וצועד מספר צעדים, תומר מרים לאביו מבט מופתע ואומר: הכאב נעלם!

לעתים, במיוחד כשהכאב החל לאחרונה, טיפול יחיד פותר את הבעיה לחלוטין. כשהכאב נמשך מספר חודשים, נדרשים לעתים מספר טיפולים, אחת לשבוע בדרך כלל. 

ומה עם תומר שלנו? תומר חזר להתאמן, עבר את הגיבוש בהצלחה, וכיום הוא משרת ביחידה המובחרת בה כל כך רצה.

אודות אלון לייבוביץ'

מומחה ברפואת משפחה, עם התמקדות בטיפול בכאב, בריאות האישה ורפואת גוף-נפש. מלמד סטודנטים לרפואה באוניברסיטת תל אביב, מדריך מתמחים ברפואת משפחה בקופ"ח מאוחדת, ומורה לבודהיזם ומדיטציה. שלום

סגור לתגובות.